ΙΑΤΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Λ.ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ 124 74100 ΡΕΘΥΜΝΟ Ρέθυμνο 15/5/2017
ΤΗΛ.-FAX 2831029016
Αρ. Πρωτ.106
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΕΑ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ
Το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας ( ΠΦΥ) κατατέθηκε πριν ένα μήνα περίπου και οδεύει προς ψήφιση μέσα στις επόμενες μέρες. Είναι θέμα μείζονος σημασίας , μας έχει απασχολήσει τόσα χρόνια , έχει εξαιρετική δυσκολία στην εφαρμογή στην παρούσα οικονομική συγκυρία , μακρινό χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης αλλά κανένα περιθώριο αποτυχίας ! .
Ζητήσαμε και είχαμε πολύωρη συνάντηση /συζήτηση επί του νομοσχεδίου και επί της πρότασης των Ιατρικών Συλλόγων Κρήτης (και του ΠΙΣ ) με τον Υπουργό Υγείας κ. Α. Ξανθό, στο Ρέθυμνο , γνωρίζοντας την δυσκολία του εγχειρήματος αλλά και τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του νομού μας .
Ένα νέο σύστημα ,που φιλοδοξεί να καλύψει το τεράστιο κενό της προνοσοκομειακής δημόσιας περίθαλψης , απαιτεί συναίνεση , ειλικρίνεια , συνεργασία και όχι μάχες χαρακωμάτων ,όπως μέχρι τώρα , αν θέλουμε να έχει προοπτική .
Αντίθετα έχουμε την αίσθηση ότι θα ψηφιστεί ως έχει με συνοπτικές διαδικασίες χωρίς αλλαγές , χωρίς ουσιαστική συζήτηση και έχοντας δημιουργήσει νέες αντιπαλότητες και νέα ρήγματα σε ένα πολύ ευαίσθητο χώρο ,αφού μιλάμε για περίθαλψη και υγεία .
Γιατροί κατά νοσηλευτών, μαιών, φαρμακοποιών και αντίστροφα .Παθολόγοι κατά Γενικών γιατρών, , οι γιατροί των ΤΟΜΥ δηλαδή , και αντίστροφα.
Δηλαδή όλοι αυτοί οι οποίοι ,κατά τους εμπνευστές του σχεδίου , θα πρέπει την επομένη μέρα να συνυπάρξουν αρμονικά , να συνεργαστούν ,και να καλύψουν ικανοποιητικά τις ανάγκες ενός ταλαιπωρημένου από πολιτικές επιλογές και αστοχίες πληθυσμού , δεν αποδέχονται ο ένας τον άλλο . Δεν είναι, νομίζουμε ότι καλύτερο για αρχή.
Δεν καταλαβαίνουμε και δεν πήραμε απαντήσεις γιατί τόση βιασύνη , γιατί είναι προτεραιότητα , ποιος η ποιοι το επιβάλουν ,τι και ποιους εξυπηρετεί εντέλει. Πάντως σε καμιά περίπτωση την καλύτερη περίθαλψη .
Στο νέο σχέδιο , εισάγονται δυο νέες δομές , δηλαδή οι Τοπικές μονάδες υγείας ( Το. Μ. Υ) και τα Αστικά Κέντρα Υγείας (πρώην ΙΚΑ ,ΕΟΠΥΥ Κ.ΛΠ) που θα συμπληρώσουν μαζί με τα υπάρχοντα Αγροτικά Κέντρα Υγείας , και τους Συμβεβλημένους Ειδικούς γιατρούς , το δίκτυο πρωτοβάθμιας κάλυψης του πληθυσμού .
Τα βασικά ερωτήματα , που προκύπτουν , είναι δυο :
Το πρώτο .Πως θα στελεχωθούν και πως θα διασυνδεθούν οι νέες δομές μεταξύ τους αλλά και με το νοσοκομείο και τους συνεργαζόμενους γιατρούς , αφού από αυτήν την διασύνδεση θα εξαρτηθεί η «κυκλοφορία» των πολιτών και το επίπεδο υπηρεσιών μέσα στο νέο σύστημα ?. Πόσο εύκολη θα είναι η πρόσβαση για τον ασφαλισμένο ,ποιες επιλογές θα έχει , ποιες υπηρεσίες θα λάβει, από ποιους ακριβώς επαγγελματίες υγείας και σε ποιους ρόλους ,σε ποιους χρόνους και με ποιο επίπεδο ποιότητας ?
Το δεύτερο . Αξιοποιείται επαρκώς τουλάχιστον , το υπάρχον ιατρικό δυναμικό της χώρας , πολύ καλού επιπέδου κατά γενική ομολογία, με ποιες συνθήκες εργασίας , και με ποιες προοπτικές ?
Θα εμποδίσει το νέο σύστημα την αιμορραγία , την φυγή των νέων γιατρών, αποφοίτων των ιατρικών σχολών , η αυτών που τελειώνουν την ειδικότητα τους που αποτελούν πολύτιμο κεφάλαιο για την χώρα ( ήδη 18000 από αυτούς εργάζονται στο εξωτερικό αναβαθμίζοντας το επίπεδο περίθαλψης άλλων χωρών ) και που όλοι ελπίζαμε ότι θα μπορέσουν να προσφέρουν υπηρεσίες όχι μόνο στην ΠΦΥ αλλά και στο ήδη γερασμένο ΕΣΥ ?
Η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα είναι μάλλον αρνητική και πραγματικά ευχόμαστε να διαψευστούμε .
Με ποια λογική ένας ειδικευμένος γιατρός με 5-10 χρονιά εργασιακή εμπειρία θα παραμείνει σε αυτή τη χώρα η θα επιστρέψει ως συμβεβλημένος με το ΕΟΠΥΥ περιμένοντας να … αυξηθούν οι ΤΟΜΥ και να χάσει την σύμβαση του και την δουλειά του αφού όσο θα… αυξάνονται οι ΤΟΜΥ θα ελαττώνονται οι συμβάσεις ?
Πόσους ειδικευμένους και ποιων ειδικοτήτων θα προσλάβουν τα Αστικά κέντρα υγείας, (σημερινά ΠΕΔΥ, αποδεκατισμένα ειδικά στον νομό μας ) με την 18ωρη λειτουργία σε δυο βάρδιες ? Με ποια βεβαιότητα για την εργασιακή συνέχεια τους για την μετά τη σύμβαση (και την χρηματοδότηση ) περίοδο ?
Με ποια λογική θα πρέπει οι ειδικευμένοι που ξεπερνούν το 60% του ιατρικού δυναμικού , το πολυτιμότερο επιστημονικό κεφάλαιο στον χώρο της υγείας , να μείνουν στην Ελλάδα όταν το μήνυμα είναι ότι περισσεύουν στο νέο σύστημα και προοδευτικά θα μείνουν …άνεργοι ?
Τελικά οι πολλοί γιατροί και μάλιστα ειδικευμένοι είναι το πρόβλημα η η ανικανότητα , διαχρονικά ,της πολιτείας να τους αξιοποιήσει ?
Την ιδία στιγμή οι έλληνες ειδικευμένοι γιατροί , προσκαλούνται με δελεαστικούς όρους από χώρες που , παρεμπιπτόντως , λόγο ανάλογων συστημάτων έχουν κυρίως Γενικούς γιατρούς στην ΠΦΥ και μεγάλες ελλείψεις σε γιατρούς ειδικοτήτων . Δεν είναι οξύμωρο ?
Από ποιόν θα παρακολουθούνται τελικά οι ασθενείς με χρόνια σοβαρά νοσήματα όπως για παράδειγμα στα καρδιολογικά και στα πνευμονολογικά ? Το υποχρεωτικό «πέρασμα » από μη ειδικούς ωφελεί τον ασθενή ? Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ελεγχτεί η μη αναγκαία ιατρική επίσκεψη ?
Είναι λογικό, να στελεχωθούν οι Τομείς ΠΦΥ (τομέας ευθύνης κάθε Κέντρου Υγείας – ένα προβλέπεται στην πόλη και την ευρύτερη περιοχή μας ) για κρίσιμες ειδικότητες με πληθυσμιακά κριτήρια της τάξης Ι/25000- 30000 κατοίκους για Καρδιολόγους, Βιοπαθολόγους , Ακτινοδιαγνώστες η 1/2000-2500 για παθολόγους η 1/10000 για οδοντιάτρους ? Με τι ρυθμούς θα δουλεύουν αυτοί οι άνθρωποι και πόσο θα περιμένουν οι ασθενείς τους για να τους δουν ?
Έχουν αλήθεια καλυφτεί όλες οι ανάγκες της χώρας συμπεριλαμβανόμενων των νησιώτικων , των ακριτικών και δυσπρόσιτων περιοχών , όπου η κατάσταση παραμένει δραματική, τουλάχιστον από Γενικούς γιατρούς , που λόγω ειδικότητας θεωρούνται οι πλέον κατάλληλοι?
Περισσεύουν γενικοί γιατροί για να στελεχώσουν προοδευτικά ( πόσο προοδευτικά ) όλες τις ΤΟΜΥ και να αναλάβουν τον βασικό ρόλο του «θυρωρού» και μάλιστα αυστηρού , στις πύλες του νέου συστήματος , που τους επιφυλάσσεται παρά τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις περί του αντιθέτου και παρά την κοινή παραδοχή ότι ούτε ομοιογενώς ούτε επαρκώς είναι προετοιμασμένοι για να αναλάβουν τέτοια ευθύνη ?
Έχουν αλήθεια καλυφτεί οι ανάγκες σε παραϊατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό στα Νοσοκομεία ,στα Κέντρα Υγείας ,στα εναπομείναντα πολυιατρεία του προηγούμενου αποτυχημένου συστήματος ( βλ. ΠΕΔΥ χωρίς γιατρούς ούτε εντός ούτε εκτός των δομών ) ώστε να περισσεύει προσωπικό για τις ΤΟΜΥ ?
Είναι προς όφελος των ασθενών η προοπτική «υποκατάστασης» των γιατρών και μεταφοράς ιατρικού έργου σε μη γιατρούς αφού διευρύνονται οι αρμοδιότητες παραϊατρικών και άλλων επαγγελματιών υγείας , όπως η συνταγογράφηση και οι ιατρικές πράξεις , (αυτά δηλαδή που πήρε πίσω ο κ. Βορίδης ) που επανέρχονται και μάλιστα αδιαπραγμάτευτα !?
Γιατί τόση επιμονή στο συγκεκριμένο θέμα? Ποια «αδήριτη » ανάγκη το επιβάλλει ? Ποια πολιτική η άλλη σκοπιμότητα? Γιατί δεν απαγορεύεται νομοθετικά, ρητά ,ούτε σε αυτό τον νόμο, η πώληση συνταγογραφούμενων φαρμάκων χωρίς ιατρική συνταγή ? Εδώ δεν ισχύει το ευρωπαϊκό ( και διεθνές ) νομικό καθεστώς ?
Επεξεργαστήκαμε και αντιπαραθέσαμε στο νομοσχέδιο την πρόταση των Ιατρικών Συλλόγων που στηρίζεται σε δυο κύριους άξονες :
-Εμπλοκή όλων η των περισσότερων γιατρών μέσω συλλογικών συμβάσεων με τον ΠΙΣ και τους Ιατρ. Συλλόγους άρα εκμετάλλευση όλου του διαθέσιμου ιατρικού δυναμικού.
-Ελεύθερη πρόσβαση και επιλογή γιατρού, από τον πολίτη είτε ως οικογενειακού είτε ως θεράποντος ειδικού , ο όποιος θα συνεργάζεται και θα ελέγχεται , με το σύστημα ΠΦΥ μέσω της πιστοποίησης η της σύμβασης του.
Ο Οικογενειακός Γιατρός με ειδικότητα , παθολόγου, γενικού γιατρού η παιδίατρου έχει την ευθύνη του ιατρικού φακέλου και συνεργάζεται με τον ειδικό , χωρίς την υποχρεωτική διαδικασία των παραπομπών γιατί αυτό προκαλεί άλλου είδους παρενέργειες
Πρόσβαση στους συμβεβλημένους η πιστοποιημένους γιατρούς μέσω ηλεκτρονικής κάρτας υγείας με όλες τις πληροφορίες (επισκέψεις, εργαστηριακά, ιστορικό, θεραπείες ) και δυνατότητα χρήσης ως χρεωστικής για την αγορά υπηρεσιών μέχρι ένα ορισμένο κατ έτος ποσόν ,ανάλογα με την ηλικιακή αμάδα , το ιατρικό ιστορικό ,ανάλογα δηλαδή με τις πραγματικές ανάγκες του ασφαλισμένου
Οι υπηρεσίες πληρώνονται από τον ΕΟΠΥΥ , ανά επίσκεψη και πράξη , βάσει του ισχύοντος κρατικού τιμολογίου , επικαιροποιημένου.
Αυτά επιγραμματικά . Άπλες διαδικασίες ,πλήρης πληθυσμιακή κάλυψη, εφαρμογή πρωτοκόλλων, έλεγχος ποιότητος , πιστοποίηση , έλεγχος ικανοποίησης και αποτελεσμάτων μέσω των διαθεσίμων πλέον παντού αναλόγων εφαρμογών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης .
Απλό σύστημα , δηλαδή άμεσα εφαρμόσιμο εκτός και εάν δεν υπάρχει η πολιτική βούληση.Για την ιστορία αυτοί οι τύπου ΤΕΒΕ σχεδιασμοί ,ανάγονται στο « 3 Μνημόνιο »
( επιθεώρηση υγείας 2/11) .
Αυτά που τότε όλοι καταδικάζαμε ως αποτυχημένο αναχρονισμό , αποτελούν σήμερα «προοδευτική πρόταση» στην πρωτοβάθμια περίθαλψη.
Τα δημογραφικά δεδομένα όπως η γήρανση του πληθυσμού , η νοσηρότητα, η ιατρική βιοτεχνολογία , και φαινόμενα απρόβλεπτα όπως η μετανάστευση πληθυσμών αλλάζουν συνεχώς τα δεδομένα και επιβαρύνουν όλα τα ευρωπαϊκά οικονομικά συστήματα και όχι μόνο το ελληνικό .
Η μόνη ρεαλιστική λύση , για εμάς , είναι, κάθε χώρα, να αξιοποιήσει το δικό της ανθρωπινό δυναμικό και την συσσωρευμένη εμπειρία χρόνων από την εφαρμογή ανάλογων εθνικών συστημάτων υγείας ( στην Βρετανία παιδεύονται από το 1948 ! ) στην Ευρώπη , εκτιμώντας πρώτα τα μετρήσιμα ιατρικά αποτελέσματα και έπειτα τα οικονομικά.
Εμείς ,ως Ιατρικός Σύλλογος, χωρίς κανενός είδους δεσμεύσεις ,θα είμαστε παρόντες στην επομένη φάση , της εφαρμογής , αφού έτσι κι αλλιώς θα περάσει αυτούσιο παρά τις όποιες ενστάσεις του ιατρικού σώματος ,ασκώντας πάντα εποικοδομητική κριτική και ελέγχοντας την αποτελεσματικότητα του συστήματος.
ΙΑΤΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ